به گزارش موج انرژی، حجتالاسلام موسی احمدی، نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه این نشست گفت: خط ریلی شیراز–بوشهر یکی از پروژههای کلیدی کشور در حوزه جابهجایی بار است که همه قطعات آن با اعتباری بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار از محل استجازه مقام معظم رهبری فعال و در دست ساخت است.
وی افزود: این خط علاوه بر بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی از بندر بوشهر، توانایی انتقال مواد اولیه و محصولات واحدهای صنعتی نظیر فولاد کوار، کربنات سدیم فیروزآباد و دو واحد سیمانی مسیر را دارد.
احمدی با اشاره به اهمیت اتصال این خط به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه تأکید کرد: افزودن مسیر عسلویه به شبکه ریلی، ظرفیت جابهجایی درصد بالایی از ۵۰ میلیون تُن کالای تولیدی این منطقه را برای انتقال به سرزمین اصلی فراهم میکند و توجیه اقتصادی پروژه را افزایش میدهد.
به گفته وی، بر اساس قوانین موجود، امکان سرمایهگذاری و مشارکت واحدهای صنعتی و شرکتهای راهسازی در احداث خطوط ریلی با بازگشت اصل و سود سرمایه از محل حق عبور بار یا صرفهجویی در سوخت فراهم است؛ بنابراین همکاری صنایع پتروشیمی، شرکتهای راهسازی و دولت فرصتی مناسب برای تسریع در اجرای خط ریلی بوشهر–عسلویه به شمار میرود.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: برای بررسی ابعاد اجرایی این طرح، نشست امروز با حضور معاونان وزارتخانههای نفت، راه و کشور، استانداران فارس و بوشهر، مدیران عامل پتروشیمیها و واحدهای تولیدی شهرستانهای جنوبی و مدیران شرکتهای راهسازی فعال در ۱۱ قطعه خط ریلی شیراز–بوشهر برگزار شد.
وی تأکید کرد: پیگیریها تا زمان تحقق کامل اتصال ریلی عسلویه ادامه خواهد یافت تا زمینه توسعه پایدار جنوب استان و رونق اقتصادی منطقه فراهم شود.
آغاز مراحل راهاندازی واحد الفین پتروشیمی بوشهر



دیدگاهتان را بنویسید